Klimata darbnīcas

Vairāki desmiti brīvprātīgo, 20 skolas, vairāki simti skolēnu – tāds ir aptuvenais projekta “Klimata darbnīcas” kopsavilkums skaitļos.

Projekts iesākās 2015. gada ziemā, kad homo ecos: mājīgajās telpās pulcējās brīvprātīgie no visas Latvijas, lai gan apstiprinātu savu dalību projektā, gan dalītos ar idejām un pilnveidotu radošajām darbnīcām paredzētās aktivitātes.

Pirmā skola, uz kuru 29. janvāra agrā rītā devās brīvprātīgie, bija Rēzeknes Valsts Poļu ģimnāzija. Kopā divu mēnešu laikā homo ecos: aktīvisti pabija trīs Kurzemes reģiona skolās, četrās Zemgales reģiona skolās, piecās Vidzemes un septiņās Latgales reģiona skolās, kā arī vienā Rīgas skolā.

Projekta mērķauditorija – 8.-12. klašu skolēni – izrādījās atsaucīga, radošu ideju un apņēmības pilna publika. Risinot uzdevumus un iesaistoties diskusijās par klimata izmaiņām Latvijā un pasaulē, jaunieši pierādīja, ka ir erudīti un zinātkāri. Ja dažās skolās sākumā šķita, ka skolēni kautrējas, tad interesantie uzdevumi un sacensību gars atri vien ļāva aizrauties to pildīšanā un aizmirst par bailēm.

Sadalījušies grupās, jaunieši gan diskutēja par klimata izmaiņām Latvijā un pasaulē, gan piedāvāja savus jaunus risinājumus, kā novērst ar klimata izmaiņām saistītās problēmas. CO2 eksperimenta laikā skolēniem bija iespēja uzskatāmi redzēt, kā ogļskābās gāzes klātbūtne slēgtā sistēmā veicina temperatūras paaugstināšanos un rada siltunīcas efektu. Savukārt, izmantojot gan LEGO atjaunojamo enerģiju konstruktoru komplektus, gan dažādus dabas un sadzīves materiālus, jaunieši būvēja ilgtspējīgu nākotnes pilsētu, cenšoties izmantot videi draudzīgas tehnoloģijas. Foto stūrītī bija iespējams nofotogrāfēties ar savu solījumu, apņemoties dzīvot zaļāk un, piemēram, sākt šķirot atkritumus vai ēst mazāk gaļu, toties radošajā darbnīcā skolēni uzzināja, kas ir upccycling koncepts un, radoši izmantojot plastmasas maisiņus, tapa gan telefona maciņi, gan pludmales čības, gan rokassprādzes.

Šķiet, lielākais šī projekta ieguvums bija pašu skolēnu vēlme iesaistīties. Radošo darbnīcu vadītāji bija viņu vienaudži, tādējādi tika pārvarēta vecuma barjera un nešķiet, ka “garlaicīgie” skolotāji runā par nevajadzīgām un neinteresantām lietām. Tieši otrādi, kā atzīst homo ecos: brīvprātīgais Sergejs bija brīži, kad “jaunieši degošām acīm skatījās un sekoja līdzi notiekošajām aktivitātēm”. Savukārt brīvprātīgā Justīne, kas pati vēl tikai mācās 12. klasē, uzsver neformālās izglītības lomu skolās – tā atsvaidzina ikdienu un ļauj ar jaunu skatu paskatīties uz apkārtējo pasauli. “Mēs patiešām uzzinājām daudz ko jaunu!” pēc radošajām darbnīcām atzīst paši jaunieši. Savukārt homo ecos: aktīvists Gatis stāsta, ka mācot vienaudžus, daudz iemācījies arī pats un piebilst: “Dod man vēl, es gaidu no Tevis visu sirdi un dvēseli!”.

KLIMATA DARBNĪCU AKTIVITĀŠU MĒRĶI

  • Motivēt un iedvesmot skolēnus radīt idejas ar klimata pārmaiņām saistītu problēmu risināšanai un meklēt veidus šo risinājumu īstenošanai.
  • Uzskatāmi parādīt siltumnīcas efektu un kā CO2 klātbūtne slēgtā sistēmā veicina temperatūras paaugstināšanos.
  • Parādīt klimata pārmaiņu sekas un ietekmi Latvijā un pasaulē, veicinot diskusiju par klimata pārmaiņu ietekmi uz iedzīvotājiem un dabu.
  • Dot ieskatu par klimatam draudzīgām alternatīvām un kā ikviens dažādās pierastās dzīves situācijās var izdarīt klimatam draudzīgas izvēles.

KLIMATA DARBNĪCU AKTIVITĀTES

  • Grupu radošās darbnīcas;
  • World Cafe metode;
  • CO2 eksperiments;
  • Klimata pārmaiņu ietekmes un seku Latvijā un pasaulē karte;
  • Klimatam draudzīgās izvēles;
  • Ilgtspējīgas nākotnes pilsētas.

INDIVIDUĀLĀS RADOŠĀS DARBNĪCAS

  • Tiešsaistes virtuālā testa nodarbība;
  • Plastmasas maisiņu upcycling radošā darbnīca;
  • Individuālo apņemšanos fotostūris.

KLIMATA DARBNĪCU NORISES VIETAS

  • 29. janvāris
    Rēzeknes Valsts Poļu ģimnāzija
  • 03. februāris
    Bauskas Valsts ģimnāzija
  • 11. februāris
    Liepājas Valsts 1. ģimnāzija
  • 15. februāris
    Viļakas Valsts ģimnāzija
  • 17. februāris
    Madonas Valsts ģimnāzija
  • 18. februāris
    Dobeles Valsts ģimnāzija
  • 19. februāris
    Jēkabpils Valsts ģimnāzija
  • 22. februāris
    Jelgavas Valsts ģimnāzija
  • 3. marts
    Talsu Valsts ģimnāzija
  • 4. marts
    Ventspils Valsts 1. ģimnāzija
  • 7. marts
    Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzija
  • 11. marts
    Ernesta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzija
  • 16. marts
    Viļakas Valsts ģimnāzija
  • 22. marts
    Valmieras Viestura vidusskola
  • 29. marts
    Āgenskalna Valsts ģimnāzija
  • 30. marts
    Krāslavas Valsts ģimnāzija
  • 12. aprīlis
    Daugavpils 12. vidusskola
  • 13. aprīlis
    Valmieras 2. vidusskola
  • 15. aprīlis
    Preiļu Valsts ģimnāzija

Autore – homo ecos: brīvprātīgā Evita Bērziņa.

 

Nav komentāru


Uzraksti komentāru!

Your email address will not be published Required fields are marked *

 

*